HTML

A LeitnerLeitner az adózás minden területére kiterjedő teljes körű hazai és nemzetközi adótanácsadást, könyvelést és bérszámfejtést, könyvvizsgálatot, illetve transzferár-támogatást nyújt ügyfeleinek. 2024-től pedig a LeitnerLaw Ügyvédi Irodával együttműködve ügyfeleinket a gazdasági jog legkülönbözőbb kérdéseiben is segítjük. Legyen szó komplex tranzakciók elemzéséről, adótervezésről vagy a tranzakciók jogi előkészítéséről, bármely területen kérheti a LeitnerLeitner és a LeitnerLaw tanácsát. Forduljon hozzánk bizalommal speciális céghelyzetekben is! Szolgáltatásaink közös jellemzője a holisztikus megközelítés: az adózással, könyveléssel, bérszámfejtéssel, könyvvizsgálattal, transzferárazással és jogi tanácsadással kapcsolatos feladatokat egységben kezeljük, problémájára valódi megoldást kínálunk.

Portfólió blogger

Címkék

0 kibocsátást célzó beruházás (1) 1% (4) 2019 (1) 2021 (1) 42-es vámeljárás (1) 4 gyerekes anyák kedvezménye (1) A1 nyomtatvány (3) adatelemzés (6) Adatexport-Generátor (4) adatkezelés (3) adatszolgáltatás (36) Adatszolgáltatási Health Check (1) adatvédelem (1) adminisztráció (38) adó (1) adóamnesztia (2) adócsalás (12) adóelengedés (5) adóeljárás (3) adóellenőrzés (60) adóellenőrzések (28) adóelőleg-nyilatkozat (2) adóelőny (17) adófelajánlás (1) adófizetési biztosíték (1) adófolyószámla (1) adóhitel (2) adókedvezmény (82) adókiegyenlítés (2) adókönnyítés (10) adomány (1) adómentes (5) adómentes juttatás (10) Adómentes juttatások (2) Adómentes közösségi értékesítés (2) adómérséklés (4) adórendszer (5) adótartozás (9) adótörvény-változások 2019 nyári csomag (3) adótörvény-változások 2020 ősz (4) adótörvény-változások 2021 nyári csomag (1) adótörvényváltozások 2023 (2) adóügyi büntetőjog (1) adóügyi eljárásjog (1) adóváltozás (19) adóváltozások 2017-es nyári csomag (5) adóváltozások 2018-as nyári csomag (3) adóváltozások 2018-as őszi csomag (5) adóváltozások 2020 (6) adóváltozás 2022 (3) adóváltozás 2024 (3) adóvisszatérítés (2) adózás devizában (1) adózás rendje (3) adózói minősítés (4) AES (1) áfa (110) áfa-bevallási tervezet (13) áfa-csoport (1) áfa-visszatérítés (1) áfa-workshop (8) áfabevallás (17) áfacsalás (18) áfaegyenleg (11) áfakulcs (5) áfalevonás (2) áfamentesség (5) áfareform (6) áfaregisztráció (1) áfarés (3) áfatervezet kiajánlása (4) áfa health check (5) Ágoston Krisztián (17) agresszív adótervezési struktúrák (2) air (3) alanyi adómentesség (2) alapítvány (5) alkalmi munka (1) alkohol (1) állásidő (1) általános forgalmi adó (51) aluladóztatott kiegészítő adó (1) amerikai-magyar kettős adóztatást kizáró egyezmény (2) APA-eljárás (5) apport (1) árfolyamkockázat (2) árfolyamkülönbözet (5) árfolyamnyereség (7) árfolyamveszteség (4) art (5) átalakulás (1) átalakulások könyvvizsgálata (1) átalányadózás (1) átlagkereset (1) átstrukturálás (1) áttérés euro alapú könyvelésre (3) audit (2) automatikus információcsere (3) automatizálás (7) Bács-Kiskun Megyei Kereskedelmi és Iparkamara (1) Balázs Péter (15) Bálint Orsolya (5) Bartha Noémi (1) befektetési jegy (2) beföldi összesítő jelentés (3) behajtási költségátalány (4) behajthatatlan követelés (4) behajthatatlan követelések (3) Bejczi Alex (1) bejelentési kötelezettség (1) bejelentett részesedés (1) belföldi összesítő jelentés (1) belső ellenőrzés (1) belterületbe vont ingatlan (1) BEPS (15) bércsökkentés (1) Béren kívüli egyes meghatározott juttatások (1) béren kívüli juttatás cafetéria (20) bérgyártás (3) bérszámfejtés (5) bértámogatás (8) beruházás (12) beszámoló (6) bevallás (3) bevallás-tervezet (3) bicikli (1) big data (4) BIREG (3) bírság (40) bírságmértékek (2) bizalmi vagyonkezelés (7) biztosítás (1) biztosítási adó (1) biztosítási pótadó (1) Blacklist check (3) Bod Péter Ákos (1) Bökönyszegi Kitti (6) Brexit (1) BVK (7) cafetéria (15) cash box (1) CBCR (2) cégautó (1) cégautóadó (1) céges biztosítás (2) céges megtakarítás (1) cégkapu (6) compliance (1) COVID-19 (45) családi adókedvezmény (6) családi kedvezmény (5) családi vállalatok (4) családtámogatási ellátások (2) csekély értékű ajándék (1) Csekély értékű ajándék (1) Cseuz Ákos (1) csok (1) csökkentett munkaidő (1) csoportos biztosítás (1) csoportos társasági adózás (10) DAC (1) DAC 6 (4) devizás könyvelés (1) diák (2) diákhitel-törlesztés támogatása (1) digitális nomádok (1) digitalizáció (13) Dobai Ádám (1) dohány (1) dohánytermékek (1) dr. Juhász Judit (5) dr. Menczel-Kiss Gellért (21) dr. Rácz Nóra (20) dr. Solymosi Katalin (1) Dr. Szabó Levente Antal (3) e-áfatervezet (7) e-áfa bevallási tervezet (7) e-aláírás (1) e-EKO (1) e-kereskedelem (2) e-nyugta (1) e-pénztárgép (2) e-szigno (1) eÁfa (8) eelektromos autó (1) effektív adókulcs (2) egészségbiztosítás (16) egészségügyi hozzájárulás (6) egészségügyi szolgáltatási járulék (7) egyéni vállalkozó (2) egyszerűsített beszámoló (1) egyszerűsített foglalkoztatás (1) egyszerűsített közteher-viselési hozzájárulás (2) egyszer használatos műanyagok (1) eho (9) eIDAS (1) EKAER (23) EKÁER (7) EKHO (5) elekáfa (1) elektromos töltőállomás létesítése (2) elektronikus egyszerűsített kísérő okmány (1) elektronikus kereskedelem (2) elektronikus ügyintézés (5) Elek Diána (39) életbiztosítás (2) elévülés miatti rendezés (1) elismert belföldi kiegészítő adó (1) ellenőrzés (15) ellenőrzött külföldi társaság (4) ellenőrzött tőkepiaci ügyletek (2) előadóművészet (5) élőzenei adókedvezmény (1) első házasok kedvezménye (3) EMCS (1) energiaadó (2) energiahatékonyság (4) energiahatékonysági beruházás (1) enyugta (1) építőipar (2) EPR (6) értékpapír (3) eSZJA (6) EU (9) EUB határozat (1) Európai Bíróság (2) eurora való áttérés (2) EVA (2) éves beszámoló (2) éves konszolidált beszámoló (2) évzárás (7) év végi üzleti ajándék (2) exit tax (3) expat (4) export értékesítés EU-n kívülre (2) extraprofit adó (7) family office (4) fejlesztési adókedvezmények (20) fejlesztési tartalék (8) feketelista (1) feketemunka (1) felmondás (1) feltételes adóbírság (1) Ferov Réka (5) filmalkotások (5) filmipari statiszta (1) finanszírozás (2) fióktelep (1) fizetési halasztás (2) fizetési könnyítés (1) fizetés nélküli szabadság (2) foglakoztatás támogatása (1) foglalkoztatási riasztás (2) foglalkoztatói nyugdíjszolgáltató (1) fordított adózás (1) Fotiadi Ágnes (25) Freyné Bálint Orsolya (1) Gaál József (1) garantált bérminimum (3) gazdasági intézkedések (4) GDPR (1) generációváltás (3) gépjárműadó (1) globális minimumadó (6) global mobility (2) GLOBE (4) gyorsintézkedések (8) Hajdu Bernadett (2) háromszögügylet (3) határokon átnyúló adótervezési konstrukció (2) határozatok formai hibái (1) health check (2) helyi adók (2) helyi iparűzési adó (20) hibrid eszközök (1) HIPA (1) hipa (12) hitel (1) hitelesített adóalany (1) home office (6) hozam (2) hozzátartozói nyugellátások (1) HR (40) hulladék (3) idénymunka (1) IFRS (4) IIR (1) illeték (11) importáfa (2) Import One Stop Shop (1) ingatlan (7) ingatlanfejlesztés (4) ingatlan bérbeadása (2) ingatlan fordított adózás (2) innovációs járulék (3) IOSS (1) iparűzési adó (8) izoláció (1) Jancsa-Pék Judit (166) járulék (13) jegyzett tőke (3) jelentős költségvetési kockázat (1) jogdíj (3) jogorvoslat (3) Jövedéki Adatcsere Rendszer (1) jövedéki adó (5) Jövedéki Árumozgás Ellenőrző Rendszer (1) jövedéki termékek (4) jövedelem-hozzászámítási szabály (1) jövedelem minimum (1) Juhász Alexandra (1) Juhász Judit (4) K+F (6) Kálmán Veronika (4) kamat (3) kamatadó (1) kamatjövedelmek adózása (4) kapcsolt vállalkozás (26) KATA (11) Kecskemét (1) kedvezményezett részesedéscsere (1) kerékpár (1) kerékpárhasználat (1) késedelmi kamat (1) készpénz (1) készpénzfizetési korlát (1) készpénz fizetés (1) kiadmányozási hiba (1) kiegészítő adó (1) kiemelt adózók (1) kijárási tilalom (1) kiküldetés (19) kimentési kérelem (1) Király László György (3) kisadók (17) kisértékű küldemény (3) kiskereskedelmi különadó (4) kisvállalati adó (3) kisvállalkozás (1) kiszervezett bérszámfejtés (1) kiterjesztett gyártó felelősségi rendszer (6) kitüntetés (1) KIVA (15) kivitel (1) kiviteli korlátozás (1) kkv (1) klímavédelem (1) kocázatelemzés (1) kockázati biztosítás (1) költségátalány (1) költségtérítés (2) KOMA (1) könyvelés (11) könyvelés automatizáció (3) könyvelés devizában (1) könyvvizsgálat (9) körforgásos termékek (5) környezetvédelem (12) környezetvédelmi termékdíj (16) koronavírus (36) középvállalkozás (1) közművezetékek adója (1) köztartozásmentes (1) közterer (1) kriptovaluta (2) ktd (8) külföldi áfa (1) külföldi munkavállalás (12) különadó (20) különös adó-visszatérítés (3) kúria jogegységi határozat (1) kurzarbeit (10) kutatás-fejlesztés (7) lakástámogatás (1) láncértékesítés (9) lancügylet (1) látványcsapatsport (6) LeitnerDigital (26) LeitnerLaw (4) LeitnerLeitner (19) lekötött tartalék (1) leltár (1) logisztika (2) M&A (1) M2M (1) Macsuka Nikolett (1) magánemberek (12) magánszemély (2) Magyar GAzdaságért Díj (1) Major Valéria (2) megbízási jogviszony (1) megbízható adózó (3) megtakarítás (1) megváltozott munkaképességűeknek járó ellátások (1) megváltozott munkaképességű személyek alkalmazása (1) menedzsment (1) mérleg (1) minimálbér (3) minimumadó (2) Mladonyiczki Balázs (4) mobilitási célú lakhatási támogatás (3) MRP (1) mulasztási bírság (2) multinacionális vállalat (1) munkaerő-piaci támogatás (1) munkajog (9) munkaügy (3) munkavállalói résztulajdonosi program (3) munkavédelem (1) munkaviszonyon felüli jövedelmek (3) M lapok (2) napidíjak (1) Naszádos Péter (5) NAV (4) NAV áfabevallási asszisztens (3) NAV áfa bevallási tervezet (3) négy- vagy többgyermekes anyák kedvezménye (1) négygyerekes anyák kedvezménye (1) nemzetgazdasági szintű bruttó átlagkereset (1) nemzetközi adóeljárások (12) nemzetközi adózás (26) nemzetközi fuvarozás (3) nemzetközi vállalatcsoportok (11) népegészségügyi termékadó (1) neta (1) Nők 40 (1) növekedési adóhitel (1) NYESZ (5) nyilvántartás (19) nyugdíj (14) nyugdíj-előtakarékossági számla (6) nyugdíjasok járulékkötelezettsége (2) nyugdíjasok kiegészítő tevényesége (2) nyugdíjasok munkavállalása (3) nyugdíjas szövetkezet (2) nyugdíjbiztosítás (6) nyugdíjjárulék (3) nyugta (1) objektív tényezők (1) olimpiai adókedvezmény (1) önellenőrzés (3) önellenőrzési pótlék (2) one stop shop (2) öngondoskodás (1) önkéntes jogkövetési eljárás (1) önkéntes jogkövetést támogató eljárás (1) önkéntes nyugdíjpénztár (2) önkéntes pénztár (2) online pénztárgégép (1) online pénztárgép (2) Online számla-adatszolgáltatás (6) online számla-adatszolgáltatás (24) online számlázás (25) online számlázó programok (24) öregségi nyugdíj (1) országonkénti jelentés (8) OSS (2) összevont adóalapot (1) osztalék (9) osztalék fizetési korlát (1) otthoni munkavégzés (1) Palicz Marianna (6) pályázat (2) Partner review (4) pénzmosás (1) pénzügyi év (1) peres képviselet (1) piaci értéken való értékelés (1) Pintér Gabriella (3) platformgazdaság (3) portfolioblogger (12) Posting irányelv (1) pótbefizetés (2) QDMTT (1) QES (1) quick fixies (9) Rácsai Tamás (1) regisztráció (7) rehabilitációs adó (2) rehabilitációs hozzájárulás (2) reklámadó (13) reklámhordozók építményadója (2) reprezentáció (2) részletfizetés (3) részmunkaidő (1) részvény (3) rokkantsági ellátás (2) rokkant nyugdíj (1) rövidtávú szállásadó platformok (1) SAF-T (2) saját jogú nyugdíjas (1) saját tőke (4) SEED (1) semmisségi okok (1) Siklós Márta (49) Single use plastic (1) single vat area (1) social distance (1) Solymosi Katalin (1) Somogyi Zsófia (2) start-up (2) SUP (1) szakképzési hozzájárulás (9) szálláshely-szolgáltatás (2) számla-adatszolgáltatás (1) számlakorrekció (1) számlázó program (8) számvitel (30) számviteli alapelvek (2) számviteli alapfogalmak (1) számviteli politika (5) számviteli törvény (1) számvitel nyelve (1) szellemi alkotások joga (1) személyi jövedelemadó (52) személyi jövedelmadó bevallás (29) személyi kedvezmény (8) személyszállítási platformok (1) Szép-kártya (5) szervezetfejlesztés (1) szervezeti struktúra (1) szerződéses gyártás (3) szja (77) szochó (28) szociális hozzájárulás (30) szociális hozzájárulási adó (17) szokásos piaci ár (2) Taga György (2) tagi kölcsön (1) Takács Mária (1) Tamásné Czinege Csilla (1) támogatás (9) tao (31) társadalombiztosítás (21) társadalombiztosítási járulék (7) társasági adó (69) társasági tranzakciók (1) tartós befektetési számla (3) távértékesítés (1) távmunka (6) Taxand (2) TB (12) TBSZ (4) TB kifizetőhely (1) telephely (6) teljesítésekkel arányos bevétel-elszámolás (1) termékdíj (5) Timár Katalin (3) tőkeemelés (1) tőkehelyzet rendezése (6) tőkejövedelmek (11) tőkejövedelmek adózás cikksorozat (5) tőkekivonás (2) tőkepiaci ügylet adózása (2) tőketartalék (1) törzstőke (4) Tóth Dorottya (1) tőzsdei ügyletek (1) transzferár (56) transzferárazás (26) túlfizetés (1) turizmusfejlesztési hozzájárulás (3) ügyfélkapu (2) újrahasznosítás (1) ukrán munkavállalók (1) UL (1) uniós áfareform (2) uniós támogatás (3) unit-linked (2) utalvány (1) utalványok (1) utalványok áfakezelése (1) utódlás (5) utólagos adóalap-csökkentés (2) UTPR (1) üzleti ajándék (1) üzleti út (1) vagyonáthelyezés (2) vagyonkezelő alapítvány (10) vagyontervezés (4) vállalatirányítás (1) vállalatok (4) vállalkozásból kivont jövedelem (1) vállalkozók járulékfizetési kötelezettsége (1) valós gazdasági jelenlét (1) Vályi-Kis Beáta (1) Vályi Beáta (1) vám (7) vámeljárás (5) vámkezelés (2) VAT (4) VATs App (6) VAT Expert Group (3) VAT in digatal age (4) védett kor (1) végelszámolás (2) versenyjog (1) versenyképesség (2) VIDA (4) VIES (1) VIES-validátor (3) visszado (1) visszaigénylés (1) visszatérítés (2) webinárium (4) XML (1) XML-Validátor (3) XSD 2.0 (1) XSD 3.0 (1) • szociális hozzájárulási adó (1) Címkefelhő

Elismerések

kivalo_tag_vedjegy_kicsi.jpg

Megbízható munkaadó

logo_megbizhato_munkaado_2022.png

Szigorúbb ellenőrzések várhatóak a transzferár adatszolgáltatással kapcsolatban - 3. rész

2024.03.11. 17:28 leitnerleitner

A transzferár adatszolgáltatás minden vállalkozást érint, amely transzferár nyilvántartás készítésére kötelezett és minden kapcsolt ügyletre kiterjed, amennyiben az adóévben teljesítés történt. Az adatszolgáltatást első alkalommal a 2022. december 31-ét követően benyújtott társasági adóbevallásban kellett teljesíteni. Azok sem feltétlenül mentesültek azonban végérvényesen az adatszolgáltatás alól, akik igyekeztek a 2022. évi társasági adóbevallást gyorsan, 2022. december 31-ig benyújtani annak érdekében, hogy ne kelljen transzferár adatszolgáltatást teljesíteni. Ugyanis, ha 2022. december 31-ét követően ezen bevallásuk tekintetében önellenőrzést nyújtanak be, az önellenőrzés során már esetükben is felmerült az adatszolgáltatási kötelezettség.

digitalis_halozat_adat_network_1.jpg

A 2022. évre vonatkozó transzferár adatszolgáltatás teljesítése során– az adatszolgáltatás újdonsült jellegénél fogva, a rutinszerű gyakorlat hiányában szükséges többlet időráfordítás miatt, illetve a szükséges adatok időben történő elérhetőségével kapcsolatos problémáknál fogva – minden bizonnyal számos vállalkozás szembesült azzal a kérdéssel, hogy bevallásában miként nyilatkozzon arról, hogy adatszolgáltatásra kötelezett-e, vagy sem, tudván, hogy legfeljebb hiányos vagy nem, illetve nem teljesen pontos adatok állnak rendelkezésére. Jóllehet tavaly még valószínűleg elnézőbb volt az adóhatóság, de az adatszolgáltatás bevezetése óta eltelt időre tekintettel és az adatfeldolgozás minőségének folyamatos javulásának köszönhetően egyre szigorúbb adóhatósági fellépés várható az adatszolgáltatási kötelezettség nem, nem határidőben, illetve nem megfelelő teljesítése esetén. Ráadásul nem csak az adatszolgáltatási kötelezettség megsértése miatti mulasztási bírság következményével kell számolni, hanem az adóhatósági ellenőrzésre történő kiválasztás nagyobb kockázatával, és a dokumentációs kötelezettség elmulasztása miatt a legutóbbi szigorításoknak köszönhetően közel a duplájára növekedett, ügyletenként kiszabandó mulasztási bírsággal is.

Az adatszolgáltatási kötelezettség azonosítása, teljesítése során különös figyelemmel indokolt eljárni, mivel a transzferár nyilvántartással és a transzferár adatszolgáltatással érintett ügyletek köre eltérő, és különbségek mutatkoznak az adatszolgáltatás terjedelmében is az egyes ügylet-típusokat illetően. Például bár a nyilvántartási kötelezettség alól mentesítettek, teljes körű adatszolgáltatás alá esnek a szokásos piaci árat megállapító határozattal (APA határozattal) lefedett ügyletek. Részleges adatszolgáltatást kell teljesíteni a magánszemélyekkel nem egyéni vállalkozóként kötött ügyletekről, az ingyenes pénzeszköz átadásokról/átvételekről, valamint a kapcsolt felek közötti költség-átterhelésekről. Ez utóbbiak kapcsán míg a 2022. évre vonatkozó adatszolgáltatás teljesítése során átmeneti szabályként könnyebbséget jelentett, hogy a 2022-ben végződő adóév tekintetében nem terhelte adatszolgáltatási kötelezettség a független feles költségek haszon nélküli továbbterhelését, a 2023. évi adatszolgáltatásnak ki kell terjednie ezen ügyletek adatainak bemutatására is. Fontos azonban, hogy a részleges adatszolgáltatási kötelezettség ezen ügyletek esetében is kizárólag akkor keletkezik, ha azok értéke az adóévben általános forgalmi adó nélkül számított szokásos piaci áron a 100 millió forintot eléri. 

Magyarországon a következetesen szigorodó jogszabályi környezet és egyre erősödő informatikai háttér támogatja az ellenőrzés hatékonyságát és a kockázatos adózók kiszűrését.

Jelen cikk az alábbiakban a transzferár adatszolgáltatás szempontjából a vállalkozások legszélesebb körét érintő és leglényegesebb kérdéskörökre, nehézségekre tér ki.

Az adatszolgáltatások során jellemzően alkalmazott ügyletmegjelölések közé a szerződéses gyártás, korlátozott kockázatú forgalmazás, illetve az egyéb ügylet sorolhatók. Az előbbiek jól leképezik a magyarországi vállalkozások jellemzően korlátozott kockázatú jellegét (tipikusan nem nálunk találhatók a cégcsoportok stratégiája szempontjából döntéshozó, vállalkozó entitások). A jellemző TEÁOR-ok közé a 7022 – üzletviteli szolgáltatások, a 6820 – ingatlan bérbeadás, valamint a 8211 – adminisztratív szolgáltatás tartoztak.

Ügyletérték – összevonhatóság

Régi szabály, hogy a transzferár-dokumentáció készítés – és így egyúttal a transzferár adatszolgáltatás kötelezettsége szempontjából releváns (2022. előtt 50 milliós, a 2022. évtől kezdődően 100 milliós) – értékhatár megállapításakor a szokásos piaci áron számított, nettó ügyletértéket kell figyelembe venni. Mindez azt jelenti, hogy a transzferár-dokumentáció készítési, adatszolgáltatási kötelezettség fennállásának megállapítása során nem feltétlenül indulhatunk ki automatikusan a kapcsolt vállalkozások közötti szerződés szerinti árakból. Az ingyenes ügyletek mindig is kockázatot jelentettek. Amellett ugyanis, hogy esetükben a szokásos piaci ártól való eltérés esetén a transzferár nyilvántartás készítési kötelezettségtől és az ügylet nagyságrendjétől függetlenül az adóalap-korrekciós kötelezettség felmerül, amennyiben a szokásos piaci áruk a transzferár dokumentáció készítés és adatszolgáltatás kötelezettség szempontjából releváns értékhatárt meghaladó, ezen kötelezettségek is teljesítendők. Egyebekben nemcsak az ingyenes ügyletek, de az értékhatár közeli ügyletértékek esetén is kiemelt figyelemmel kell lenni a szokásos piaci ár azonosítására, nehogy amiatt maradjon ki ügylet a dokumentáció-, adatszolgáltatás készítés során, hogy nem a szokásos piaci árak, hanem kizárólag a szerződés szerinti árak figyelembevételével történik meg az ügyletek besorolása.

Tapasztalataink szerint az összevonhatóság kérdése, vizsgálata mindig is nagy jelentőséggel bírt: egyrészt magának a transzferár dokumentáció készítési kötelezettség fennállásának megállapítása szempontjából, másrészt a transzferár dokumentáció készítésénél, a szokásos piaci ár megállapítása során (alapvető és változatlan követelmény, hogy a szokásos piaci árat ügyletenként, illetve összevont ügyletenként kell vizsgálni, alátámasztani. Csak az összevonhatóság kritériumainak megfelelő ügyeletek kezelhetőek ugyanazon transzferár dokumentációban, és árazhatóak azonos módon.

Szintén nem új, de annál lényegesebb kritérium, hogy a fent hivatkozott értékhatár átlépésének megállapításánál az összevonható ügyletek értékét összesítve kell figyelembe venni. (Az összehasonlíthatóság vizsgálata az OECD Transzferár irányelvek – a legutóbbi módosítása óta a hazai transzferár rendelet összevonhatósági szabályai között is nevesített - összehasonlíthatósági tényezői (a termékek vagy a szolgáltatások jellemzői, az ügylet szerződéses feltételei, a funkcionális elemzés, a gazdasági körülmények, az üzleti stratégiák) alapján történik.

A fentiek alapján mindegy tehát, hogy a transzferár dokumentáció készítése során hogyan (összevontan vagy sem) kezeljük az egyes ügyleteket, ami összevonható, az az értékhatár megállapítása során összeszámítandó. Nem lehetséges tehát a szerződések feldarabolásával elkerülni a transzferár dokumentáció készítési és adatszolgáltatási kötelezettséget. Hiába kerül ugyanaz, vagy hasonló szolgáltatás külön-külön szerződésben dokumentálva, amennyiben az egyes tranzakciók esetében az összevonhatóság feltételei teljesülnek, értéküket összevontan kell számításba venni, és transzferár dokumentáció, valamint adatszolgáltatási kötelezettség alá esnek. Ugyanakkor vigyázni kell, mivel attól, hogy egyes ügyletek egyazon szerződésben kerültek dokumentálásra, megszövegezésre, esetükben nem biztos, hogy összevonható, és ezáltal együttesen árazható ügyletekről van szó.

Számos vállalkozás korábbi transzferárazási gyakorlatának felülvizsgálatát indokolhatja annak jogszabályi szinten történő rögzítése, hogy nem vonható össze a bejövő és a kimenő ügylet (így például a beszerzés a beszerzett anyagokból gyártott termékek értékesítésével).

Az előzőek alapján látható, hogy mennyi kérdés – számos vonatkozásban transzferár specialista bevonását igénylő – alapos megvizsgálására kell sort keríteni, alapvetően annak megválaszolásához, hogy mely ügylet esetében, illetve milyen bontásban (ellenőrzött ügyletenként/összevont ellenőrzött ügyletként) kell eleget tenni dokumentációs, illetve adatszolgáltatási kötelezettségnek.

A 2023. évi adatszolgáltatás új helyzetet jelent annyiban, hogy mostanra már a transzferár adatszolgáltatásban is számot kell adni az összevonhatóság vizsgálatának eredményéről, tekintettel arra, hogy a 2023-as adatszolgáltatási nyomtatvány lapjain konkrétan, ügyleti szinten jelölendő, hogy az adott ügyletnél történt-e összevonás vagy sem, és amennyiben igen, arra milyen jogcímen (azonosság, egymással való szoros összefüggés) került sor.

Az ügylet megnevezése, karakterizáció

Az adatszolgáltatás kitöltésével járó adminisztráció csökkentése, valamint az informatikai úton történő feldolgozás hatékonyságának növelése érdekében számos nomenklatúra alkalmazásával történik az adatszolgáltatás. Ezek között is vitathatatlanul a legnagyobb érdeklődésre számottartó az ügylet megnevezését szolgáló 52+1 elemű felsorolás. Ennek elemei közül is leginkább a gyártói és disztribútori üzleti modellek egyes kategóriáiba történő besorolása, az ellátott funkciók, viselt kockázatok (funkcionális profil) alapján történő, megfelelő karakterizáció meghatározása jár a legtöbb nehézséggel. Jóllehet, a jogalkotó a hazai transzferárazás rendeleti szabályaiba is beiktatta az alapvető fogalmak (mint bérgyártás, szerződéses gyártás, ügynöki-, bizományosi-, korlátozott kockázatú forgalmazás, rutin-, vállalkozó, társvállalkozó entitás) értelmező rendelkezéseit, az élet nem fekete és fehér, az alkalmazott karakterizációk nem abszolút objektív, nem egzakt határokkal rendelkező besorolásokat jelentenek, nem adhatók az adott esetet teljes mértékben leíró üzleti modell leírások. Ugyanakkor nagyon nem mindegy, hogy az adatszolgáltatásban az ügylet megnevezése tekintetében a legördülő lista mely elemét választjuk ki. Ekkor sem feledkezhetünk meg azon alapvető összefüggésről, miszerint a több ellátott funkció, magasabb kockázatvállalás magasabb díjazást indokol. Azon alapvető és praktikus megközelítés mellett, miszerint a vállalkozás adott ügyletre vonatkozó transzferár dokumentációjában is a transzferár adatszolgáltatásban jelölt – és természetesen a valós funkcionális profilnak megfelelő, azzal összhangban álló – karakterizáció kell, hogy szerepeljen, az adóhatóság minden bizonnyal a jelölt karakterizációnak és ügyletbesorolásnak megfelelő árazást, jövedelmezőséget, az adatszolgáltatásban ezeket leképező, visszatükröző adatokat vár el. Minden ezen tekintetben mutatkozó anomália potenciális kockázatot jelent. Tapasztalataink szerint alaposabb megfontolást, elemzést igényelhet továbbá az anyag, áru, termék beszerzések és értékesítések gyártási, forgalmazási céltól eltérő, különböző okoknál fogva, különféle módon előforduló ügyleteinek megfelelő kezelése az adatszolgáltatás során.

Tesztelt fél

A tesztelt fél kiválasztásának kritériumai, menete tekintetében nem történt változás, így továbbra is alapvető követelmény a funkcionális profillal való összhang és a releváns pénzügyi adatok ellenőrizhetősége. Ugyanakkor azon újdonság, miszerint a 2023. évi társasági adóbevallásban teljesítendő adatszolgáltatás során már jelölni kell a tesztelt felet, egy újabb fontos, célzott információszerzést biztosít az adóhatóság számára. Nyilvánvalóan a legegyszerűbb, legkevesebb teherrel jár a tesztelt fél vizsgálata, amennyiben a tesztelt fél maga az adatszolgáltatást teljesítő vállalkozás, és nagyobb terhet jelenthet – mind az adatszolgáltatást teljesítő vállalkozás, mind pedig az adóhatóság számára –, ha a tesztelt fél a kapcsolt vállalkozás, főleg amennyiben ez utóbbi külföldi entitás.

Szegmentált adatok

A transzferárazás területén a 2022-ben kezdődő adóévtől bevezetett szigorításoknak köszönhetően erősödött azon elvárás, hogy az egyes transzferár ügyleteket azokhoz specifikusan illeszkedő szegmentált számviteli adatokkal kell alátámasztani, amely a vállalatcsoportok számára nehézséget jelenthet a gyakorlatban. A kapcsolt ügyletek jövedelmezőségi mutatójának meghatározása során a szegmentáltság azon vállalkozásoknál merülhet fel problémás kérdéskörként, amelyek több tevékenységet végeznek, ugyanakkor alacsonyabb, szegmens szintű adatok (főleg költségoldalról való) rendelkezésre állása nem biztosított, és kizárólag beszámoló szerinti, vállalati szintű adatok érhetők el. Ezen problémakör érdemi megoldása eddigi tapasztalataink szerint a könyvek vezetésének, a számvitel rendszer kialakításának felülvizsgálatával valósulhat meg.

A transzferár adatszolgáltatás gyakorlati tapasztalatai – bővülő adattartalom

A transzferár adatszolgáltatás mint adóellenőrzést támogató eszköz - 2. rész

komment

Címkék: tao transzferár kapcsolt vállalkozás adatszolgáltatás társasági adó transzferárazás Fotiadi Ágnes

süti beállítások módosítása